Iron Maiden en Judas Priest niet hetzelfde

Ben ik soms de enigste die het raar vindt dat men Iron Maiden en Judas Priest altijd gelinkt worden alsof ze precies dezelfde muziek maken. Vaak wordt er beweerd dat "band X wel een beetje op Iron Maiden en Judas Priest lijkt". De band in kwestie is meestal één of andere onbeduidende metalbandje die in de verste verte niet lijkt op maiden en/of Priest. Maar de gekste is eigenlijk nog wel dat Judas Priest en Iron Maiden helemaal niet zo op elkaar lijken. Wat is het verschil? Wel de muziek die Iron Maiden maakt is veel complexer en gevarieerder dan die van JP. Je zal bij Judas Priest echt geen nummers horen zoals 'Rime of the Ancient Mariner', 'Alexander the Great' of 'Phantom of the Opera'. Bij IM hoor je ook van die typische gallopeer-ritmes terwijl Judas Priest veel strakker en groovier klinkt. Luister maar 'Piece of Mind' en vergelijk dat met Screaming For Vengeance en je hoort duidelijk dat ze een hele andere benadering hebben. Ook de teksten van Maiden zijn veel fantasie-achtiger terwijl die van Priest meer uit het dagelijkse leven komen. Maar dit hele gebeuren heeft natuurlijk helemaal niets met de muziek te maken. Dat men bepaalde bands vergelijkt met Judas Priest en Iron Maiden is niet omdat die band zo op die groepen lijkt maar meer omdat dat betekent dat zo'n band zgn 'old school metal' moet zijn.

Dit is uiteraard een enorme denkfout want IRON MAIDEN EN JUDAS PRIEST MAKEN VERDOMME HELEMAAL GEEN METAL!! Dit zijn hardrock bands en al die zielige metal-kneuzen bandjes mogen nooit met dergelijk groepen vergeleken worden. Bands als Metallica, Testament of Mercyfull Fate zijn 'oude metalbands' vergelijk al die zaadbandjes maar daar mee. Dit is typisch weer een voorbeeld van een symbolische vergelijking. Dit soort gemakzuchtige vergelijkingen worden alleen gemaakt vanwege de (vermeende) associatie de ze met de band hebben niet omdat de band waarmee het vergeleken wordt dezelfde muziek maakt. Net als men bands vergelijkt met AC/DC en Motorhead (ook zo'n verschrikkelijke paring) omdat dat betekent dat zo'n groep simpel zou moeten klinken ook al kan je zo'n bands met elk ander hardrock band vergelijken want heavy metal is per definitie simpele muziek. Of dat men bands die pakkende nummers schrijven per definitie met de Beatles vergelijkt. Houd toch op! Ik heb daar maar één ding op te zeggen: FUCK SYMBOLISCHE VERGELIJKINGEN!! Een band moet lijken op een band om er mee vergeleken te worden. Puur en simpel. Aangezien Iron Maiden en Judas Priest helemaal niet op elkaar lijken is er geen enkele goede reden om die groepen te vergelijken. Dus iedereen die Iron Maiden en Judas Priest in één zin noemt moet echt opgeknoopt worden.

 

Guitar Institute Of Apathy

Je zal het ongetwijfelt ook wel eens gemerkt hebben maar wordt je ook niet gek van als een gitarist naar z'n invloeden gevraagd wordt dat die altijd weer met dezelfde antwoord komt aankakken: Yngwie Malmsteen, Joe Satriani, Steve Vai.YAAACH! Ik wordt daar echt gek van. Dit laat weer de fantasieloosheid zien van de gemiddelde metalfan. Alsof die gitaristen zo vreselijk goed moeten zijn want ze spelen afschuwelijk snel. Typisch weer zo'n naive metal redenering want er zijn zat gitaristen die mischien niet zo snel zijn maar wel veel betere muziek maken en waar veel meer gevoel en inventiviteit in zit dan bij die afgezaagde namen die hierboven genoemd worden. Die hele shred gitaarstijl is het ergste wat de gitaarwereld is overkomen. Dit soort zieloze gitaar geneuzel heeft technisch onderlegde gitaarspel een slechte naam gegeven. Ik geef al die Yngwie Malmsteen-achtige gitaristen die je gedurende de late jaren 80 en 90 heb gekregen de schuld van al die wrakkige en rommelige gitaristen die sinds Nirvana en Green Day hebt gekregen. Dat soort shred-gitaristen hebben een afschrikwekkende effect op veel mensen gehad en er voor gezorgd dat veel bands opzettelijk slecht gingen spelen en dat we opgescheept zitten met rotzooi als White Stripes en Blink 182. Op zich wel begrijpelijk want als ik alleen gitaristen als Steve Vai en John Petrucci zou kennen zou ik ook een hekel krijgen aan snelle en technische gitaarspel. Gelukkig weet ik wel beter en wordt de beste muziek gemaakt door echte vakmannen. Ik weet zeker als veel van die jonge ventjes gitaristen als Joe Walsh, Michael Schenker, Rory Gallagher of Alex Lifeson zouden horen dat ze meteen al die slordige alto-rotzooi  zouden weg doen en meteen gemotiveerd worden om hun instrumenten goed te bespelen. Dat soort gitaristen zijn vakkundige muzikanten die bordevol emotie zitten, creatief zijn en toch pijlsnel kunnen spelen. Het idee dat technische gitaristen gevoeloze muzikanten zijn is echt klanklare onzin maar natuurlijk zullen al die Allmusic Guide/Rolling Stone discipelen er alles aan doen om dit in stand te houden en om er voor te zorgen dat je niet naar de goede muziek van vroeger gaat luisteren maar daar dat je daar voor in de plaats naar trendy rommel zoals Pavement en Beck luistert.

Wat me nog het meest verbaasd is dat veel mensen die de overbekende drietal opnoemen zelf muziek maken die helemaal niks te maken heeft met die gitaristen. Yngwie, Vai en Satriani zijn hardrock gitaristen wat hebben lui die metal maken daar nou weer mee te maken. Het zijn vooral ook powermetal gitaristen die altijd die drie namen er bij halen als ze hun invloeden opnoemen. Je zou toch verwachten dat mensen die dat soort muziek maken de gitaristen van bv. Helloween of Blind Guardian zouden opnoemen als hun grote voorbeelden. Maar nee onoriginaliteit is nou eenmaal een grote kemerk van powermetal. Ook deathmetal groepen of zelfs hardcore bands noemen de beroemde drietal op als grote inspiratiebron. Niet te geloven zeg. Maar ja meelopen met de rest is nou eenmaal het grote devies van de metal want het hoort nou eenmaal bij de metal-doelgroep om de drie musketiers van de shredstijl als invloed op te noemen ook al maken ze totaal andere muziek. En nu zijn we aanbeland bij de grote boosdoener van de shred-stijl: De Guitar Institute Of Technology de roemruchte muziekschool in Los Angeles. Die naam heeft al zo'n steriele klank dat perfect past bij de slaapverwekkende aanpak die veel muzikanten die op die school zitten hebben. Het heeft ook meer weg van een fabriek waar gitaristen op de lopende band gekneed worden in een uniforme stijl dan dat er individuele creativiteit gestimuleerd wordt. En natuurlijk is de shred-stijl de norm. Wee je gebeente als je daar van afwijkt. Hoogst waarschijnlijk hebben ze daar ook een groot standbeeld van Yngwie Malmsteen staan op het schoolplein. Laten we trouwens ook niet de Guitarworld de lijfblad van alle shredders vergeten waar wereld record snel spelen belangrijker is dan interesante muziek maken. Mijn advies voor creatieve en eigenzinnige gitaristen vermijdt de Guitar Institute Of Dullness en al die andere suffe muziekscholen en probeer gewoon zelf uit te vogelen hoe je gitaar speelt. Rock n roll is muziek van de straat niet van de conservatorium. Van mij mogen ze de Guitar Institute Of Technology compleet opblazen mischien dat dan rockgitaristen eindelijk weer wat vernieuwends gaan doen.

 

Hardrock bands niet in de metalsectie

Ik weet niet of ik de enigste ben die zich hier wel eens aan stoort maar wordt je niet wel eens gek van de manier waarop winkels de muziek indelen in hun schappen. Er is niets zo irritant als dat je een winkel binnenloopt op zoek naar een gave cd en dat zo een plaat bij de metal afdeling ligt. Schijnbaar zijn er van die mongolen die denken dat hardrock bands als Rainbow, Iron Maiden of Motorhead dezelfde muziek maken als al die domme metalgroepen. Dan zijn ze toch helemaal abuis want mensen die fan zijn van oude rockmuziek beschouwen het als een grove beledeging  als je dergelijk prachtgroepen tussen die metalrommel steekt. Kan je je nog herrineren in de jaren 80 en 90(toen ze nog enigzins verstand hadden van muziek) dat je naar de Free Record Shop ging en dat hardrock platen altijd keurig in de hardrock sectie stonden. Als je naar de etiket van albums van AC/DC, Whitesnake en Ozzy Osbourne keek stond er altijd onder de bandnaam en titel glorieus het woordje hardrock. Het kwam niet in je op om dat vervelende M-woord te gebruiken.

Helaas werken er tegenwoordig allemaal van die autistische nerds in de muziekbizz die op een volstrekt bureaucratische en onhandige manier indelen waardoor steengoede bands als Dio, Scorpions en Nazareth tussen totale bagger zoals Cradle Of Filth, Avantasia, Morbid Angel of Epica staan. Het ergste is nog wel dat men dat soort te gekke bands gaan associeren met al die metalcrap. Maar dat is uiteraard  ook helemaal de bedoeling. Mensen moeten ook afgeschrikt worden om hardrock muziek te kopen en de beste manier is natuurlijk om al die bands als metal te presenteren. Iedereen met een IQ hoger dan dat van een zoetwatermossel wil natuurlijk niets te maken hebben met die achterlijke metalcrap. Daarom is het ook van opperbelang om mensen duidelijk te maken dat hardrock totaal andere muziek is dan metal. Dus maak a.u.b. een speciale hardrock sectie zodat er geen verwarring wordt veroorzaakt. Maar waarom zou hardrock per se zijn eigen sectie moeten hebben. Ik zie niet waarom hardrock cds niet gewoon in de normale pop/rock bakken gezet kunnen worden. Het is niet als of die muziek enorm anders klinkt dan bv. U2 of Nirvana. Het is begrijpelijk dat die metalbands hun eigen sectie krijgen omdat dat veel extremer en bruter klinkt dan gewone rockmuziek. Maar hardrock klinkt veel toegankelijker en is mainstream genoeg om bij de gewone popmuziek gezet te worden. Zo kunnen al die mensen die niet veel van hardrock weten kennis maken met dat soort bands. En wie weet mischien ziet een Radiohead of Foo Fighters fan wel een cd van Accept of Skid Row en dat die denkt, ach waarom ook niet.

 

Iron Maiden niet voor zielige ventjes!

Een van de grootste mysteries in de popmuziek is het nummer 'Teenage Dirtbag' van de band 'Wheatus'. Buiten het feit dat het een complete teringnummer is, dat de zanger een zwaar op de zenuwen werkende nichtenstem heeft en dat de tekst tenenkrommend slecht is klopt de hele strekking van waar het nummer over gaat helemaal niet. Het nummer gaat nl. over een jongen die gepest word omdat hij naar Iron Maiden luistert??? Wat de fuck heeft Iron Maiden nou te maken met losers die op school gepest worden. Wat geeft de makers van dit liedje nou het idee dat zielige nerds naar een authentieke hardrock band als Maiden zouden luisteren. Dat past echt totaal niet bij die band. Iron Maiden is echt een 100% pure jockrock band waar sukkels, geeks en losers niets te zoeken hebben. Ik denk dat ze meer een band zijn voor de pestjongens dan voor diegenen die gepest worden. Het grappige is dat ik niet de enigste ben die daar zo over denkt. Mijn moeder had dit liedje ook een keer op de radio gehoord en ze was zeer verbaasd dat zo'n nerd naar Iron Maiden zou luisteren. Compleet terecht en mijn moeder heeft echt de ballen verstand van rockmuziek en zelfs zij kon nog wel horen dat die tekst nergens op sloeg. Er zijn toch immers veel betere kandidaten voor dat nummer. Neem bv. bands als Blur of Blink 182 perfecte voorbeelden van nerdgroepen. Of natuurlijk powermetal bands als Steel Prophet of Edguy echt muziek die is ontworpen voor sukkels die gepest worden. Wat me zeer verbaasd is dat mensen dit pikken. Je zal toch op z'n minst verwachten dat mensen zwaar beledigt zouden zijn en woedend die lui van Wheatus op het schavot zetten om ze te bekogelen met rotte groenten. Helaas helemaal niks. Het wordt weer schouder-ophalend geaccepteerd. Het brave moderne rock/metal publiek slikt het allemaal weer. Ik krijg zelf eerder de neiging om die gasten van Wheatus in mootjes te hakken met een kettingzaag. Dit soort groepen doen dat alleen maar om je een valse idee te geven dat heavy rock muziek is voor sukkels. Dan hebben ze het helemaal mis want heavy metal is nooit muziek geweest voor pispaaltjes. Niet dat hardrockers patsers zijn maar het zijn gewoon niet lui waarmee  te spotten valt en die prima voor zichzelf kunnen opkomen.

 

Motorhead. Punkers niet welkom.

Dit is één van die vervelende mythes waar ik echt een grafhekel aan heb. Hoe in hemelsnaam komen mensen er nou bij dat Motorhead iets is wat verwant is aan punk. Motorhead is een 100% pure hardrock band waar punkers en aanverwanten niets te zoeken hebben. Helaas hebben al die zgn. rockfans van tegenwoordig de ballen verstand van muziek zodat dit soort vreselijke misverstanden de muziekwereld in geholpen worden. We worden om die reden tot onze grote ergenis getrakteert op stompzinnige uitspaken zoals "Motorhead heeft echt punk energie" of "ik vind Motorhead meer een punkband dan een heavy metalgroep". Mensen die dit soort flauwekul zeggen moeten aan de leeuwen gevoerd worden want het is echt eerste klas onzin. Motorhead een punkband nemen is heiligschennis! Dat is net zo iets als dat je een satans-kerk gaat bouwen in Vaticaanstad. Het idee komt gewoon niet in je op. Het zal mischien als een grote verassing komen voor al die gehersenspoelde muziekfans van tegenwoordig maar in de 20ste eeuw werd Motorhead nog vol op gehaat door al die puistepunkers en terecht want iedereen die het toen in zijn hoofd haalde om Motorhead punk te noemen kon lekker een dreun voor z'n kop verwachten. Niemand legde een link tussen Motorhead en punkmuziek wat volstrekt logisch is want heavy metal is compleet andere muziek dan punk. Punkers zijn gasten die in kraakpanden wonen en politiek correcte Greenpeace acties houden terwijl Motorhead en heavy rock groepen in het algemeen meer van die Easy Rider types zijn die heel de tijd op Harleys rijden.

Het is pas in de 21ste eeuw met de komst van luckyrock groepen zoals Peter Pan Speedrock en Zeke dat de verwarring is ontstaan. Hoewel deze bands totaal niet op Motorhead lijken is hierdoor wel de indruk ontstaan dat Motorhead punkachtige muziek maakt en helaas trappen al die punkers er ook allemaal in. Helaas zijn er tegenwoordige geen echte rockers meer die zich verzetten tegen dit soort onzin. Daarvoor in de plaats hebben we van die brave metalheads die een zelfvertrouwen hebben van een schuimpje en blindelings alle instructies opvolgen van de aardschok-dynamo-roadrunner syndicaat. Wat me nog het meest verbaasd is dat sommige mensen denken dat Motorhead anders is dan andere hardrock groepen. Alsof Motorhead heel andere muziek maakt dan de rest. Dit laat maar weer duidelijk zien dat de meeste mensen totaal geen verstand hebben van heavy rock want Motorhead's muziek past perfect binnen het plaatje van hoe heavy metal bands van vroeger klonken. Er waren vroeger zo veel bands die opwindende rock n roll maakten luister maar naar de band Riot of de Japanse groep Bowwow of onze eigen band Picture allemaal groepen die perfect vergelijkbaar zijn met Lemmy&co. Maar waarschijnlijk denken dat soort idioten bij de term heavy metal aan van die watjesachtige powermetal bands ja nog al wiedes dat je dan het idee krijgt dat Motorhead geen hardrock band is. Ik kan ook volstrekt niet begrijpen waarom lui die "fan" zijn van Motorhead naar van die stompzinnige luckyrock bands gaan luisteren zoals Nashville Pussy of Hellacopters. Je zou toch verwachten dat mensen die houden van deze band naar de NWOBHM groepen zouden luisteren en platen van bv Saxon kopen i.p.v. die luckyrock rommel. Of naar de bands van de jaren 70 zoals Nazareth, AC/DC, Rainbow of Budgie die duidelijk Motorhead hebben geinspireerd. De kwartje wil maar niet vallen. Dus knoop het volgende goed in je oren: Motorhead is een fuckin heavy metal band en iedereen die dit een punkband noemt moet echt de kogel krijgen!!

 

Guns n Roses overgewaardeerd maar niet slecht

Het zal je niet ontgaan zijn dat ik Guns n Roses een harstikke overgewaardeerde groep vind. Het is niet te begrijpen dat al die vervelende rockgeeks die band zo supergaaf terwijl er zo veel beter hardrockgroepen rondlopen. Maar ik heb nog nooit gezegd dat die band slecht is. Ze zijn op zich een redelijk goede band. Ten opzichte van al die rotzooi dat tegenwoordig voor 'rock' moet doorgaan is het nog best wel begrijpelijk dat sommige mensen denken dat GnR wel een hele goede band moet zijn. De echte hardrock kenner weet wel beter en snapt dat bands als Judas Priest en Montrose 100x beter zijn. Maar waar ik het vandaag over wil hebben heeft te maken met een groep artikelen van het blad NME(gadver) dat gaat over bands die zij overgewaardeerd vinden. Guns n Roses staat er ook tussen. Een perfecte kandidaat zou je zeggen. Maar als je dit stukje leest dan zakt je broek volledig af. Je zou gaan denken dat GnR helemaal niet overgewaardeerd is maar eerder ondergewaardeerd op basis van wat daar staat. Deze tekst en de knakker die het heeft geschreven zijn het schoolvoorbeeld van alles wat er verkeerd is aan de post-Metallica generatie die sinds de jaren 90 de heavy metal compleet naar de knoppen heeft geholpen. Het is compleet duidelijk dat hij een metalpunker is die een hekel heeft aan hardrock. Dat merk je wel aan het feit dat hij zegt dat de heavy rock uit de jaren 70 domme muziek is en dat conservatieve hairmetal groepen als Motley Crue, Wasp, Poison en Guns n Roses daarop terug grijpen en niet "vernieuwend" bezig zijn zoals bands als Napalm Death, Slayer, Carcass en Mayhem. Wat hij eigenlijk bedoelt te zeggen is dat die glammetal bands als Motley Crue Guns n Roses etc. echte heavy metal maken zoals de bands van de jaren 70/vroege jaren 80 en dat groepen als Slayer en Napalm Death e.d. gewoon een stelletje schimmel-punkers zijn die helemaal niks met heavy rock te maken hebben.

Je moet hem wel nageven dat hij in elk geval eerlijk is dat hij hardrock kutmuziek vind en dat bands als Slayer en Carcass nep-heavy metal maken bands die overigens alles behalve vernieuwend bezig zijn. Maar ja vernieuwing betekent voor dit soort lui een flink hoop kabaal maken want muzikaliteit en intelligentie spelen immers geen rol bij metal. Dan begint hij ook te zeuren over dat ze racisten en sexisten zijn. Waarom? Omdat hij een paar scheldwoorden gebruikt? Het maken van beledegingen heeft helemaal niks met racisme e.d. te maken. Racisme betekent dat er ongelijkheid heerst in de maatschappij en dat niet iedere bevolkingsgroep dezelfde rechten heeft. Dus Axl Rose kan zo veel beledigingen maken als dat hij wil er is absoluut niets racistisch en/of sexistisch aan. Bovendien kan iedereen die een beetje logisch nadenkt wel begrijpen dat een nummer als 'One In A Million' bedoelt is om een bepaald ongenoegen te uiten en dat daar geen diepgewortelde haat achter zit. Maar waarschijnlijk is dat allemaal weer te eerlijk en oprecht voor al die brave metalheads. Die willen het liefst dat heavy metal een brave en voorspelbare stroming wordt waar de scherpe kantjes van afgehaald zijn zodat al die nette '3 voor12'alto's er ook van kunnen genieten. Het is tijd om een stokje te steken voor dit soort onzin en dat al die lui inclusief de janhagel die dit stukje heeft geschreven die problemen hebben met al die teksten over 'tieten' en 'lekkere wijven' zo gauw mogelijk uit de hardrock te trappen. Dus het is perfect begrijpelijk dat je Guns n Roses overgewaardeerd vindt maar a.u.b. niet voor zijn redenen. Dan kan je net zo goed GnR de beste band op aarde vinden. Maar wat verwacht je ook van een hardrocker die voor de NME schrijft. Dan weet je gewoon dat het foute boel is.

 

 

Heavy metal. Niet een levenstijl!

We kennen allemaal de standaard beelden in die domme metal-documentaires zoals 'Global Metal' of 'A Headbangers Journey'. Vol met dikke volgetatoeerde metalheads met van die lelijke piercings door hun bek en natuurlijk een muur van duivelhoornsaluten. Maar wat me altijd grondig irriteert zijn die nietszeggende uitspraken als "metal is een levenstijl", "we zijn een familie" of "metal is een deel van mijn identiteit". Wat een gigantische onzin! Dit is echt pure meepraterij. 99% van de mensen die dit zeggen luistert over een paar jaar naar andere muziek. Dan zijn ze er namelijk overheen gegroeid (terecht) lopen ze weer keurig gekleed bij en luisteren ze weer netjes naar Simply Red en Maroon 5. Niemand luistert naar metal omdat hij echt een diepe verwantschap voelt met die muziek daarvoor is metal veels te oppervlakkig en IQ-vernietigend. Ze luisteren er naar omdat ze simpelweg ergens bij willen horen. Ze zijn gewoon een stelletje hersenloze schapen die meeloop-drang verwarren met oprechte passie. Niks te levenstijl/subcultuur/identiteit enz. maar gewoon lekker aanpassen aan de regels van de metal-doelgroep. Hoe anders was dit in de rationele jaren 70/80 toen zouden hardrockers nooit het bovenstaande retoriek uitkramen. Niemand gaf een zak om zaken als subcultuur of identiteit. Het ging veel meer puur om de muziek. Rockers waren vroeger gewoon fan van een band of muziekstijl en dat hele harde kern mentaliteit was toen niet zo aanwezig. Natuurlijk was er wel wat kameraadschap in de hardrock maar dat was meer te vergelijken met voetbalfans. Iemand die groot fan is van Feyenoord hoort toch ook niet bij de "Feyenoord subcultuur". Of iemand die heel veel van 'Suske en Wiske' houdt behoort ook niet bij de "Suske en Wiske subcultuur". Zo was het vroeger ook met heavy metal. Hardrockers waren gewoon mainstream gasten die toevallig van ruige rockmuziek houden. De doelgroepen-mentaliteit is er pas later bijgekomen en heeft uit eindelijk voor veel ellende gezorgd. Dus laat je niet in een subcultuur proppen je bent veel meer dan alleen maar je muzieksmaak.

 

 

Geen foute covers!

Als er één ding is wat erger is dan niet covered to worden is gecovered to worden door een slechte band. Het is pijnlijk om te horen hoe een liedje van je favoriete band helemaal wordt verkracht door een stelletje onbenullen die totaal geen gevoel hebben voor de muziek die die groep maakt. Een goed voorbeeld is de verschrikkelijke versie van het Iron Maiden nummer 'Hallowed By Thy Name' door Cradle Of Filfth. Deze tenenkrommende versie werd vroeger altijd in een bar gespeeld waar ik vroeger vaak kwam. Ik kreeg enorm veel zin om de cd-speler uit het raam te gooien als die weer opkwam en de bandleden en degene die het pzette de nek om te draaien. Dan zijn er nog mensen die IM-fan zijn die die remake als een compliment zien. Mensen die dat vinden en niet meteen kotsneigingen kregen zijn geen echte Iron Maiden fan. Periode! Het meest typische voorbeeld zijn de covers van Metallica. Metallica moet echt met zijn poten afblijven van groepen als Diamond Head, Budgie, Thin Lizzy, Lynyrd Skynyrd enz. Het is gewoon niet om aan te horen dat zulke geweldige classic rock songs Metallica's smerige metal behandeling krijgen. Nog erger zijn Slayer's versies van Iron Butterfly "Gadver" of Judas Priest "blaargh" (het witte zakje is nou wel gevuld). Laat ze maar leker punkliedjes coveren daar voelen ze zich immers meer bij thuis. Het is ook zeer erg als sprookjesmetal bands als Hammerfall (Kiss, Accept, Twisted Sister), Iced Earth (AC/DC, Judas Priest, Alice Cooper) of Nightwish (Gary Moore) met hun intelligentie en muzieksmaak beledigende versies aankomen. Alsof fans van dergelijke bands respect zouden krijgen voor dergelijke nerdmetal bands. Ik vind serieus dat dit soort groepen een boete moeten krijgen voor het spelen van al die prachtnummers. Dus metalheads blijf met je poten af van hardrock songs!

 

Technische spel. Absoluut belangrijk!

We kennen de typische smoesjes die vooral punk en alternatieve rock groepen gebruiken om hun rommelige muziek goed te praten. Zo krijgen we naïeve statements als "techniek is niet belangrijk het gaat om emotie" of "ik houd meer van het maken van goede songs dan het spelen van solo's". Want bands die goed kunnen spelen maken per definitie zieloze muziek en al die charmante rommelige bandjes met hun speelse amateurisme zijn echt creatief bezig. HAHAHA!! Ik lach in het gezicht van zo veel onwetendheid! Je hoeft maar naar al die bagger van tegenwoordig te luisteren zoals Hellacopters, White Stripes, Libertines, deathmetal enz. en je kan wel snappen dat goede muzikantschap belangrijk is. Natuurlijk gaat het om de emotie maar die krijg je toch het beste door goed te spelen i.p.v. er met de pet naar te gooien. Iemand die geïntereseerd is om z'n gitaar goed te spelen heeft automatisch ook veel meer een echte liefde voor muziek en zal ook meer de behoefte voelen om vernieuwende en creatieve muziek te maken dan mensen die alleen maar geven om hippe kleding of het volgen van de laatste trend. Mensen die dit soort dingen zeggen zijn talentloze losers die niet echt houden van muziek en alleen maar uit zijn om cool gevonden te worden, meisjes te versieren en geld te verdienen met hun slappe hap. Goede muzikantschap is absoluut essentieel! Ik kan daar niet meer op hameren. Als je goed je instrument speelt weet je hoe je goede songs kan schrijven. Dit is de reden waarom punk of grunge bands niet zo pakkend klinken ze missen gewoon de kennis om goede liedjes te schrijven. Bands die technisch onderlegd zijn klinken ook veel ruiger. Punk klinkt helemaal niet hard want punk heeft een chaotisch en slordig agressie die gewoon totaal geen impact heeft. Hardrock groepen daarentegen weten hoe je agressie onder controle kan brengen en kan richten als een laserstraal waardoor de muziek veel energieker overkomt. Kortom, je kan niet makkelijk iets voor niets krijgen. Goede muziek maken kost moeite en het is ook bewonderingswaardig als het goed word gedaan. Zo niks te doe-het-zelf en leer fucking je gitaar spelen